Jaga:     
Tervis Pluss

Mida teha kui liblikad on magamistoast plehku pannud? (2)

Seksuaalsus on meie elus suur ja oluline asi, kuid alati ei pea ta vastu igapäevastressi ja väsimuse survele, liiati siis tugevamatele saatuselöökidele. Mida teha, kui mojo on kaduma läinud? Ta tuleb üles leida, loomulikult!

Siin on mõned moodused, mida on aegade hämarusest alates kasutatud selleks, et end jälle inimesena tunda.

Puhka end välja. Peamine põhjus, miks voodid jäävad vaid magamiseks, ei ole mitte tüdimus ega muud probleemid, vaid lihtlabane väsimus. Tänapäeva inimeste elu on väga kohustuste- ja stressirikas. Eriti naiste oma, kel hakkab sageli töölt koju jõudes n-ö teine vahetus: kodu korda, lapsed koolitükke tegema, söök lauale. Iseäranis tugeva löögi all on väikelaste vanemad, kelle järeltulijad veel kogu öö ei maga. Chicago ülikoolis tehtud uuring näitab üheselt, et kui inimene ei saa päevas magada vähemalt viis tundi katkematut rahulikku und, langeb seksuaaltungi üleval hoidva hormooni testosterooni tase suuresti.

Psühholoogid nendivad, et sageli ei saa inimesed isegi aru, et nende tusasuse ja tujutuse taga on kurnatus, sageli ei lubata endal väsimust tunda. Ka toob väsimus kaasa ohu, et seksist saab tüütu kohustus – “normaalsuse” huvides kaks korda nädalas. Vahel on targem töönädala õhtuti lihtsalt magada ja seksiga tegeleda laupäeva hommikul, kui lapsed pikalt multikaid vahivad. Samal põhjusel soovitatakse minna reisile, sest teistsugune ümbrus ja võimalus igapäevarutiinist väljuda võib samuti tuha hõõguma puhuda.

Hakka pihta! Paljud terapeudid ütlevad muigamisi, et peaksid iga kord mündi hoiukarpi poetama, kui mõni naine ütleb neile: “Kui mu mees mulle algselt lähenes, ei tahtnud ma seksist mõeldagi, aga siis läksin kaasa, ja mulle hakkas meeldima!” See hoiupõrsas kosuks varsti üsna rasvaseks. Kõige parem viis seksuaalelu värskendada on lihtsalt hakata seksiga tegelema, isegi kui alguses ei taha või ei viitsi. Vaata ka järgmist punkti!

Väikesed ootused. Seda räägivad kõik seksuoloogid: seksuaaleluga ämbrissesattumise üks suurimaid põhjusi on arvamus, et seks peab olema sama intensiivne nagu (mehe) lemmikpornokas või (naise) seebikas. Tavaliste, oma seksuaaleluga rahul olevate inimeste voodipraktikates pole midagi sarnast nende ebarealistlike filmide võltside tundlemispahvakutega. Kui seksuaalne tõmme on teie kahe vahel nõrgaks jäänud, piisab alustuseks ka sellest, kui lebate teineteise kaisus, tundes rõõmu hellusest ja puudutustest. Sealt annab tasapisi edasi minna – kohe reaalse seksuaalse kontaktini jõudmata. “Soojust tuleb endas õhutada tasapisi, muidu kõrvetad näpud ära,” on mulle öelnud seksuaalterapeut Christine Kraas.  

Hangi enesekindlust. Seksuaalne inimene armastab ennekõike iseennast. Kui sa mõtled pidevalt õudusega, mis kõik on sul tegemata, kelle eest hoolitsemata või milleks sul ei jagu aega või vahendeid või oskusi, siis pääseb külmus kergesti sinu hinge jäätama. Tee midagi enda jaoks – mida sa väga-väga tahaks, isegi kui see on midagi nii tühist kui uue kleidi ostmine kaltsukast. Eluterve kogus egoismi on hea seksi nurgakivi! Voodirõõmu algeid võib leida ka üsna kummalistest ja kaugetest kohtadest – näiteks tööalasest õnnestumisest või hoopiski kodanikualgatuses osalemisest. Mõtle, mis on see, milles sa oled kindlasti parim, tee seda ning naudi õnnestumisest tulevat enesekindlust. See annab liblikaefektina libiidole korraliku tõuke.

Mine trenni. Füüsiline aktiivsus kärbib stressi ja väsimust ning parandab vereringet ehk siis ka seksuaalse erutuse korral naudingut. Trenn ei pea olema midagi väga intensiivset, nii et õhtul kallima kõrvale maandudes hing paelaga kaelas on ja peale une millelegi muule mõeldagi ei taha (NB! See on signaal klassikalisest ületreenimisest – ohtlik mitmel eri moel). Kuid sensuaalne jooga, kõndimine või kerge sörk ja aeroobika, mis pulssi liialt kiireks ei aja, on ärksama voodielu mõttes ainult kasuks tulnud. Hea seksuaalteraapia on tants, mida nimetataksegi sageli horisontaalsete soovide vertikaalseks väljendusviisiks.

Langeta kaalu. Kõlab julmalt, aga liigne keharasv pärsib seksuaaltungi määrava testosterooni teket, ja seda just meestel, selgitas Šveitsi, Ameerika ja Iiri teadlaste 2012. aastal läbi viidud uuring. Selle kohaselt tundsid katsealused mehed pärast keha rasvaprotsendi vähenemist suuremat sugutungi. Meestel, kelle keharasvaprotsent ulatus üle 30, oli tõsiseid raskusi libiidoga. Sarnaselt meestele on ka paljud naised, kes kaalust alla võtnud, tunnetanud seksuaalenergia lisandumist. Ja piisab vähesest – New Yorgis tehtud uuring näitas, et isegi kuni viiekilone kaalulangus kergitab seksuaaltungi märgatavalt.

Libiido kõhu kaudu. See tähendab vähem jooki ja sööki enne armumänge. Suure maotäiega tahab inimene magada, mitte erootilisi unelmaid täita. Sama kehtib ka liigse vägijookide tarvitamise kohta. Väga napis koguses võivad need tunduda libiidot suurendavat, kuna võtavad maha hirmutõkked, kuid edasi võivad erutust tugevasti pärssida. Uuringud näitavad, et väga mõõdukatel punase veini tarbijatel on suurem sugutung. Põhjus on punases veinis leiduvates antioksüdantides, mis parandavad vereringlust. NB! Mõõdukas kogus on pokaal õhtu jooksul naistel, kaks meestel!

Eelista rohelist ja väldi suhkrut! Libiidot suurendavad rohelised köögiviljad, nagu brokoli, ning värvilised magusad puuviljad ja marjad, näiteks granaatõun ja põldmurakas. Piimatooted, eriti jäätis ja sulatatud juust, aga võivad iha pärssida. Ka tuleks eemale hoida suhkru- ja rasvarikastest toodetest. Ühe legendi kohaselt oli õun, mille nimel Aadam ja Eeva paradiisist välja aeti, tegelikult hoopis küüslauk, tuntud roogade aromatiseerija. Ka mõõdukal tšillisel toidul on täheldatud ergutavat võimet. Iidsetel aegadel kasutati Indias nelki ja Hiinas kaneeli n-ö looduslike viagradena. Ka fenkolil ja mustal pipral on samasugused omadused.

Vaata üle oma medikamendid. Mitmed ravimid võivad kõrvaltoimena libiidot nõrgendada. Räägi oma perearstiga, et leida teisi valikuid. Paljud naised kurdavad seksuaaltungi vähenemise üle pärast hormonaalsete rasestumisvastaste vahendite võtma hakkamist. Kui keha nendega ei harju ja libiido ei naase, tuleks arstiga arutada, milline kuretiibade kärpimise vahend võiks olla organismile leebem.

Kuula ja täida palveid. Oluline roll rahuldavas seksuaalelus on partnerite omavahelisel suhtel. Näägutamine tapab seksuaalenergia. Isegi poolvaikne torge teemal “kelle sokid siin vedelevad” paneb õhtul magamistoas selga keerama. Suhteterapeudid soovitavad jätta lihtsalt näägutamata. Probleemidest saab rääkida nii, et seletada, kuidas teise poole tegu paneb sind ennast tundma või millised on tema teo tagajärjed. Siin tuleb hoolega hoiduda igasugusest süüdistavast toonist!

Silita ise ennast. On kummaline, et eneserahuldus on meeste seas väga levinud ja naised ei julge seda sõna suhugi võtta. Enese silitamine aitab vähendada pingeid ja õppida oma keha paremini tundma. See aitab omakorda partnerit juhendada, sest keegi meist ei oska päris lõpuni teise mõtteid lugeda. Enesesilitus on üks esimesi etappe, kuidas hakata seksuaalsest külmusest vabanema, see on privaatne ja hea viis libiidot kasvatada. Seksuoloog Ester Väljaots on öelnud, et orgasm on enesekaotus, selleni jõudmiseks peab oskama end üdini vabaks lasta. Masturbatsioon aitab seda saavutada. Võta seda kui head trenni.

Fantaseeri. Paljud inimesed pelgavad oma seksuaalfantaasiaid, kui samas peaksid nad olema õnnelikud selle üle, et neid on. Uuringud on näidanud – see, millest sa unistad intiimolukorras, ei näita sinu kohta midagi. Levinumad seksunelmad võivad kainele mõistusele olla pelutavad – seks avalikus kohas, vihatud ülemuse, ekspartneri või õpetajaga, peaaegu et vägistamisunelmad, grupiseks, vahekord samast soost inimese või lähedase tuttavaga.

Kõik on hea, mis sobib sulle/teile. Kusagil pole kirjas, et iga vahekord peab lõppema üheaegse orgasmiga. On palju paare, kes ei jõua korraga kulminatsioonini, kus üks pool vajab lisastimulatsiooni. Ka pole seks alati klassikaline vahekord misjonäripoosis, vaid võib olla ka üksteise hellitamine mõnel muul viisil. Kui seksuaalelu põhjustab suuremaid probleeme, võiks mõelda seksuoloogi juurde minekule. Kõige rohkem aga aitab avameelne oma soovidest ja tunnetest rääkimine ja teise kuulamine.

Allikas: TP 06/2014.

2 kommentaari

D
Dr. Noormann  /   11:36, 5. mai 2018
Kui magamistoas liiga kaua vedeleda, siis tulevad liblikate asemele kirbud...
A
Ants  /   10:42, 7. mai 2018
Mida siis teha? Panna aken kinni, et need liblikad uuesti tuppa elu segama ei pääseks! Putukavõrk on ka lahendus, kui ei soovi akent sulgeda.

Loe ka neid lugusid