(PantherMedia / Scanpix)
Jaga:     
Tervis

6 asja, mida unes kõndimise kohta sulle tavaliselt ei räägita (1)

Uneskõndimine on üks parasomnia vorme - unehäire, millega kaasnevad une ajal erinevad käitumisviisid, mida me tavaliselt oodata ei oska. Samasse gruppi kuuluvad ka unes rääkimine, unes söömine jne. Suuresti tõenäoline on, et me ise ei teagi, et neid asju teeme. Unes kõndimise kohta on päris üllatavaid fakte:

1.   Kellaaeg, millal sa unes kõnnid võib tähendada nii mõndagi.

Kui kõnnid unes kohe pärast uinumist, teed seda hoopis teises unefaasis kui mõni teine, kes kõnnib hiljem. Klassikaliselt toimub unes kõndimine öö esimeses kolmandikus, kui inimese uni pole veel unevaeses REM-faasis.

Kui inimene kõnnib une REM-faasis, ei kutsuta seda enam unes kõndimiseks, vaid seda peetakse REM-une käitumishäire, kui inimene hakkab käituma vastavalt sellele, mida ta unes näeb. Kui unes kõndimine on tavaliselt ohutu (eriti, kui tal on keegi, kes tal silma peal hoiab), siis REM-une käitumishäire võib olla esimene märk hiilivast sügavamast haigusest, näiteks Parkinsoni tõvest vms.

2.   Unes kõndija ei mäleta ise midagi

Unes kõndijad ei suuda järgmisel päeval tavaliselt meenutada, mis nendega öösel juhtus. Ei mäletata ka kõige markantsemaid juhtumisi. Näiteks lugu 24-aastasest tütarlapsest, kes staažika uneskõndijana lahkus Hispaanias reisil olles oma hotellitoast keset ööd, jalutas Barcelona vanalinnas oma pidžaamas ringi, suundus seejärel tagasi hotelli, suhtles vastuvõtus administraatoriga, paludes tollel helistada oma tuppa. Seejärel läks tagasi oma hotellituppa ning ei mäletanud hommikul oma öisest käigust midagi, kui tema ema talle sellest rääkis.

Huvitaval kombel mäletavad need, kes tegutsevad REM-une faasis, oma öistest seiklustest palju sagedamini ning võivad ka põhjendada, miks nad üht või teist asja tegid.

3.   Unes jalutaja silmad on tavaliselt lahti.

Neil, kes kõnnivad ringi une alguse faasis, on silmad reeglina avatud, ehkki nende pilk võib olla klaasistunud või silmad vaid pilukil. Neil, kes kõnnivad ringi REM-une faasis, on silmad tavaliselt kinni.

4.   Unes kõndijat ei tohi äratada, kuid tuleb juhtida

Võib-olla oled kuulnud, et unes kõndijat ei tohiks äratada, selles on teatud tõde. Unes kõndijad on segaduses ja ebakindlad, nad võivad olla väga ärritunud ja agressiivsed, kui neid äratada. Parim, mida sa võid teha, on kindlustada neile turvaline tee voodisse tagasi.

5.   Kõik, mis segab und, võib olla päästikuks unes kõndimisele

Selleks võib olla ülemäärane väsimus, alkohol, stress, samuti võõras ümbrus, ebameeldiv tuba, haigus. Unes kõndimine võib olla päritav ja esineb sagedamini unes.

6.   Unes kõndimist võib ennetada

Kui oled unes kõndija, peaksid silmas pidama, et sinu ööuned on piisava pikkusega, et välja puhata. Terve eluviis on samuti abiks. Õhutatud pime tuba sobib magamiseks kõige paremini. Väldi enne uinumist heledat valgust ja televiisorit, vürtsikaid ja raskeid toite, alkoholi, stressi.

Allikas: Huffington Post

1 kommentaar

P
Pärlid  /   22:18, 20. juuni 2017
Unes kõndimine võib olla päritav ja esineb sagedamini unes.
Kui oled unes kõndija, peaksid silmas pidama, et sinu ööuned on piisava pikkusega, et välja puhata. ("uneskõndija" kirjutatakse kokku selles kontekstis)

Loe ka neid lugusid